
Dat had ik nog niet eerder gedaan: na het tanken de verkeerde pomp afrekenen. Het overkwam me een paar dagen geleden. De diesel was goed op, ik tapte mijn standaard 45 litertjes, sjokte naar de kassa en keek bij de deur nog even over mijn schouder om het nummer van de pomp te kunnen melden. Sloot aan in een lange rij en betaalde 62 euro voor pomp 5. Liep naar buiten en zag mijn auto bij pomp 3 staan; bij 5 stond eveneens een Renault, maar toch echt een ander type en met een lichter kleurtje. Terug naar de kassa, langs de rij en met een donkerder kleurtje vragen of het nog recht te zetten zou zijn. Dat ging, al was het omslachtig. Namelijk: wachten op de klant die pomp 5 zou komen afrekenen. Dat bleek een alleraardigste vertegenwoordiger te zijn (met tankpas), die vol begrip was en net als ik niet snapte wat de caissière uitspookte op haar rekenmachine. Eind van het liedje was dat ik de alleraardigste vertegenwoordiger een paar euro moest geven, want hij had minder getankt dan ik, maar gelukkig ook diesel. We liepen naar buiten, allebei met een verkeerde bon in de hand en we deelden onze vraag: wat gaat de boekhouding hiermee doen?
Eind goed al goed, want het kan altijd erger. Zojuist belt collega Geert. Hij heeft ook de verkeerde pomp genomen: diesel getankt, terwijl het benzine moest zijn ...
04-11-2013